Terug naar het overzicht
Vorming

Computationeel denken - LO

Computationeel denken - LO

Computationeel denken... hoewel we omwille van het herkenbare woord 'computer' in de term al snel denken aan vakken zoals wiskunde of ict, hoeft het stimuleren van computationele vaardigheden lang niet beperkt te blijven tot deze lesmomenten alleen, integendeel! Eigenlijk is computationeel denken - oftewel een complex probleem zo aanpakken dat een computer kan helpen om het op te lossen - een vaardigheid die we allen onbewust de hele dag door (kunnen) oefenen.

In deze vormingssessie leer je denken als een computer, verken je het thema en de principes van computationeel denken en tonen we je heel concreet hoe je computationeel denken en handelen op zeer uiteenlopende manieren in je klaspraktijk kan integreren: doorheen het dagelijks klasgebeuren of tijdens gerichte projecten of hoekenwerk, met of zonder elektronica, met of zonder programmeren.

Zo word je je zelf bewuster van de manier waarop je tijdens jouw lessen (ook als het geen exacte wetenschappen zijn) aan de computationele vaardigheden van je leerlingen kan werken. We bestuderen samen hoe we (zelfs over vakgrenzen heen) met behulp van i-Learn MyWay, effectieve leersporen kunnen bouwen die werken aan computationele vaardigheden.
 

  In deze sessie: 

  • Breid je je kennis over computationeel denken uit.
  • Ligt de focus op het ondersteunen van computationeel denken over de vakgrenzen heen.
  • Werken we aan effectieve leersporen in i-Learn om computationeel denken bij de leerlingen te stimuleren.
     

Er bestaan 2 versies van deze sessie: 

  • BASIS: een snelle opleiding om je basiskennis over computationeel denken bij te schaven en die toe te passen in i-Learn. 
  • BREED: een opleiding met meer ruimte voor gerichte ondersteuning en de gelegenheid om samen korte leersporen te bouwen, in functie van (een deeltje van) je eigen cursus. Breng die dus zeker mee! 


In deze vorming nemen we computationeel denken in het lager onderwijs in focus.