Tool Talk: boekies

20 jun 2022
Tool Talk logo

Elke maand nemen we een kijkje onder de motorkap van i-Learn. We horen vaak van leerkrachten dat het moeilijk is om een keuze te maken tussen de veelheid aan tools die er bestaan. Om de toolstress wat te verhelpen, nemen we er regelmatig eentje onder de loep. Deze maand: boekies

Vanuit welke idealistische insteek is je tool ontstaan?  

Boekies heeft het doel ieder kind met plezier te laten lezen en dan met name, boeken die passen bij de interesses en aansluiten op de leeftijd en het niveau van de leerling. Boekies biedt een breed aanbod aan boeken (meer dan 2000) waardoor er voor iedere lezer keuze genoeg is. Ook voor het kind waarbij lezen niet vanzelf gaat en dat moeite ervaart met het technisch lezen. Hiervoor biedt Boekies speciale series aan, maar er is ook ondersteuning tijdens het lezen in de vorm van o.a. een voorleesfunctie en een leesliniaal.  

Waarom raad je leerkrachten aan om je tool te gebruiken? 

Boekies is een tool die je breed kunt inzetten. Uiteraard tijdens het technisch en vrij leesmoment, maar ook bij aardrijkskunde bijvoorbeeld of biologie. Het programma bevat veel informatieboeken die passen bij de thematische onderwerpen die in de klas centraal staan.  

Naast de leerlingenomgeving kan de leerkracht in de begeleidersomgeving van boekies het leesgedrag van zijn of haar leerlingen volgen. Ook kan de leerkracht boeken klaarzetten voor de leerlingen.  

Wat zijn de didactische voordelen van je tool? 

Boekies is een effectief op theorie gebaseerd leesbevorderingsprogramma. Het zorgt ervoor dat leerlingen met plezier lezen waardoor zij meer leeskilometers zullen gaan maken en vaardiger worden. Het zelfvertrouwen in lezen neemt toe. Boekies biedt ook de ondersteuning die de zwakke lezer nodig heeft om een boek passend bij diens interesses en leesbegrip te kunnen lezen.  

De leesmotivatie wordt binnen boekies aangewakkerd doordat het programma gebaseerd is op het motivatiemodel van Ryan en Deci. Wanneer autonomie, relatie en competentie met elkaar in balans zijn, wordt er motivatie ervaren.  

  • Autonomie: een leerling wordt stap voor stap begeleid bij het zoeken naar het passende boek.  

  • Relatie: leerlingen praten met elkaar over de boeken die binnen Boekies worden gelezen, ook de zwakke lezer kan hierin meedoen door de ondersteuning die het programma aanbiedt.  

  • Competentie: door het brede aanbod aan boeken is er voor iedere leerling een boek te vinden dat aansluit bij het leesniveau.  

Hoe kan je tool ingezet worden voor gepersonaliseerd leren? 

Boekies biedt de mogelijkheid om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het boekenaanbod is uitgebreid waardoor er voor iedere leerling een boek te vinden is. Daarnaast kan de leerkracht achter de schermen boekies beïnvloeden waardoor het programma nog adaptiever wordt voor de leerling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het klaarzetten van boeken voor de leerling of het leesgedrag volgen.  

Hoe zetten jullie in op de actuele en steeds veranderende noden van de leerlingen, de leerkrachten en het onderwijs?  

Eén van de meest actuele noden van de leerkrachten is timemanagement. Er is een acuut tekort aan ervaren leerkrachten en elke individuele leerkracht ervaart een hoge werkdruk door de erg gevarieerde en vaak grote klasgroepen. Boekies ingebed in het i-Learn project neemt alvast heel wat zorgen uit handen om op een pedagogisch verantwoorde wijze het leesonderwijs te integreren in het leertraject doorheen de kleuter- en basisschooljaren van elke leerling.   

Daarnaast blijkt uit het PIRLS-onderzoek (2018) dat in Vlaanderen leerlingen maar weinig leesplezier ervaren. Samen met Nederland bungelen zij onderaan de ranglijst. Er is dus nog genoeg werk aan de winkel om ervoor te zorgen dat de leerlingen weer meer leesplezier gaan ervaren. Boekies is hiervoor een effectieve tool, die goed inzetbaar is in de klas.  

Hoe zorgen jullie ervoor dat de tool “future proof” is en blijft? 

Door de wijze waarop wij binnen Lexima met onze programma’s bezig zijn. Lexima is niet alleen een autoriteit op het vlak van digitale onderwijsoplossingen, maar wordt door academici actief geconsulteerd om de nieuwe wetenschappelijke inzichten en bevindingen te gaan omzetten in praktische oplossingen. De inhoud die wij brengen is altijd gestaafd op wetenschappelijke expertise en/of gebruikerservaringen. De gebruikers van onze leermiddelen worden ook regelmatig actief bevraagd. Een belangrijk onderdeel om future proof te zijn, ligt er volgens ons ook in om de eindgebruikers via onze dienstverlening mee te nemen in het verwerven van deze nieuwe inzichten, het correct implementeren van en leren werken met de software & op regelmatige tijdstippen een actieve bevraging rond hun ervaringen en verwachtingen. 

Op basis van nieuwe theoretische kennis zal Boekies zich verder ontwikkelen; nieuwe functionaliteiten die aansluiten bij nieuwe inzichten. Het boekenaanbod wordt regelmatig vernieuwd en aangepast met actuele boeken.    

Waarom ben je meegegaan in het i-Learn verhaal?  Wat spreekt je aan in i-Learn? 

i-Learn is de ideale plaats om een waardevol educatief programma als Boekies meteen bij een groter scholenpubliek gekend te krijgen. Als edtech ontwikkelaar vinden we de stimulans die mede door i-Learn gegeven wordt aan de digitalisering van het onderwijs erg waardevol. Dat het project meer omvat dan enkel en alleen de digitale tools gratis ter beschikking stellen, kunnen we alleen maar toejuichen. Dat sluit namelijk mooi aan op onze visie: geen software zonder vorming of ondersteuning. De mogelijkheid tot het aanmaken en delen van gepersonaliseerde leersporen met toetsende sleutelmomenten en het ruime aanbod van de i-Learn Academy is een echte meerwaarde voor de deelnemende scholen. Boekies wordt binnen de i-Learn leersporen vooral ingezet om de leerlingmotivatie en – betrokkenheid te verhogen. Moet er voor een leesles een boek van een bepaald AVI-niveau gelezen worden? Dan is het toch veel beter om de leerlingen aan de hand van boekies zelf te laten kiezen uit een aantal door de leerkracht klaargezette boeken op de leesplank, dan een bepaalde tekst met een vast topic op te leggen.  Het sleutelmoment wordt in dat geval bijvoorbeeld “Wil je graag een tekst lezen over eenhoorns, over ruimtevaart of over basketbal?”. Zulke keuzemomenten verhogen de motivatie en het welbevinden.  

 

20 jun 2022